Den atlantiske laksen, «kongen av laks», en delikatesse kloden rundt! Norge er stor på oppdrett, men hva ligger bak – av kunnskap, innsats og folk – i de om lag 24 månedene det tar fra befruktede egg klekkes til en ny generasjon fullmoden slaktefisk foredles? Følg «lakseskolen» til SinkabergHansen, tekst og video i episoder, og få førstehånds innsikt i sjømatnasjonens store framtidsnæring!
Ut til det store, salte havet …
Endelig! Dagen for å bytte søtt mot salt; ferskvann mot hav. For 315.000 smolt. Først i rør til brønnbåten – dernest ni timers lukket transport til Sørværet!
Åtte måneder etter klekking er det klart for den første store ferden for laksen. Siden tidlig i desember har yngel, så parr og endelig smolt, fristet en beskyttet og behagelig tilværelse i ferskvannet ved Svaberget.
Nå er snittstørrelsen 90 gram. For to måneder siden veide fisken det halve – og da ble den altså vaksinert. Etter den runden har fisken levd det gode liv med fin vanntemperatur og rik tilgang på næring.
– Ikke bare i bra form, men også klar for overgangen til sjø, smiler Elling Bøkestad, produksjonssjef settefisk i konsernet SinkabergHansen. For å trigge smoltifisering ble fisken blant annet satt på bestemt fôr over et tidsrom på cirka 400 døgngrader.
«Smoltvinduet»
Rett preparering sikrer at altså at fisken gjennomgår den samme prosessen som i vill tilstand – og som gjør den i stand til å takle overgangen til saltvann. Når fisken fysisk er i «smoltvinduet», er tida for transport til en klargjort sjølokalitet moden.
– Viktig at smolten er i toppslag. Da bærer den overgangen til sjøvann godt, sier Bøkestad. Transporten til egen lokalitet på Sørværet var den første innad i SinkabergHansen-systemet. Tidligere i juli ble om lag 500.000 av årets «0-åring» fra Bindalssmolt sendt to samarbeidende selskap på Helgelandskysten.
Sjø fra Sørværet
Når MS Viknatrans ligger til kai under Heilhornet, er båten fylt med sjøvann hentet nettopp i Sørværet. I sekundet da smolten stuper ned i brønnen, siles alt ferskvannet vekk og fisken er i realiteten «sjøsatt». Om bord kontrolleres flere miljø og velferdsindikatorer nøye.
– En svært god smoltbåt, dette. Vi stoler 100 prosent på både fartøyet og ikke minst besetningen. Dette er folk med stor erfaring på slik transport, melder Bøkestad.
Allerede etter vaksineringen ble smolten gruppert i kar etter hvilke merder den skal i. Og som en siste forberedelse før avreise, er smolten sultet de tre siste døgnene. Hensikten er å gjøre nødvendig rengjøring av brønnbåten etterpå så effektiv som mulig.
Ni timers kjøring
Når styrmannen ved 15-tida etter dagens opplasting tar båten fra kai, står ni timers transport opp til Sørværet foran folk og fisk. Lokaliteten ligger ute i havet sørvest for Herøy. Hele ruta holder skipperen ikke bare kontroll med kurs og fart, men også at passasjerene trives …
En viktig innretning er to store CO2-lufterne på dekk. De sørger for å ventilere bort karbondioksid i transportvannet slik at smolten kan puste godt. Foruten oksygennivå, sjekkes saltholdigheten (salinitet) i vannet underveis.
Nøyaktig ved midnatt svinges de solide losseslangene på dekk ut i posisjon. Nede på merdringen står tre driftsteknikere fra SinkabergHansen klare til å fortøye og assistere. Og videre få et første blikk på fisken som de kommende månedene skal fôres og pleies.
– Veldig tidlig å si, men det ser jo bra ut. Lokalitetsleder Hallvar Johannessen smiler i mørket; vel vitende om at vil bli tett program ut over høsten. Når all smolt er på plass i de ti ringene på Sørværet, vil 1,6 millioner laks kreve sitt.
– Målet er å få opp vekta mest mulig før vinteren setter inn for alvor, melder Hallvar når de første 315.000 smolt er på plass ved lokaliteten.